vrijdag 17 juli 2015

Tourette syndroom

De meeste mensen zullen er weleens van gehoord hebben: het syndroom van Gilles de la Tourette. Maar wat het precies is, weten veel minder mensen. Ik weet het als geen ander, aangezien ik deze aandoening zelf heb. Maar dan nog kan ik alleen voor mezelf spreken, want Tourette kent veel verschillende verschijningsvormen en net zoals elk mens uniek is, is ook ieder mens met Tourette uniek. Er zijn natuurlijk wel een aantal kenmerken die in grote lijnen hetzelfde zijn en bij vrijwel elke 'Touretter' voorkomen. Die heb ik hieronder uiteen gezet.

Tics
Onrust
Uitersten
Rituelen
Eigenaardigheden
Teergevoeligheid
TEveel aan prikkels


Wat ik wil benadrukken is dat het Tourette syndroom vaak ten onrechte wordt gebruikt als synoniem voor coprolalie (het uiten van schuttingtaal en vloeken). Dit is wellicht de meest bekende, maar zeker niet de meest voorkomende tic bij mensen die lijden aan het syndroom. Coprolalie is eerder zeldzaam en komt slechts bij 5 tot 10 procent van de patiënten voor.

De meest voorkomende verschijnselen bij Tourette syndroom zijn tics en dwanghandelingen (of dwanggedachten), overgeprikkeldheid, een hoge sensitiviteit, onrust in het hoofd door een overdaad aan gedachten, obsessies en vaak ook slapeloosheid.

Het syndroom van Tourette is een complexe aandoening, die met mijn karakter verweven is. Het is lastig te zeggen waar mijn persoonlijkheid ophoudt en mijn Tourette begint. Daarom heb ik ook het grootste deel van mijn leven niet geweten dat ik een aandoening had. Toen ik voor het eerst last kreeg van tics en dwangmatigheden had ik wel in de gaten dat iets niet was zoals het hoorde. Ik was toen dertien jaar, wat vrij uitzonderlijk is aangezien de eerste symptomen zich meestal eerder, zo rond het zesde levensjaar openbaren. Op mijn 26e kreeg ik pas de diagnose en sindsdien is Tourette, net als vele andere neurologische aandoeningen, steeds meer uit de taboe-sfeer gekomen. En daar kan ik alleen maar blij om zijn, want niemand zou zich moeten schamen voor welke aandoening dan ook. Ik hoop dat de stukjes over Tourette die ik op deze blog schrijf bijdragen aan meer kennis van en begrip voor het syndroom van Gilles de la Tourette.



Liefs, Marion -x-



Geen opmerkingen:

Een reactie posten